Kenyataan penyelarasan kadar elaun baru COLA, Perumahan dan ITKA untuk penjawat awam adalah tidak benar - Ketua Pengarah JPA

Berita yang tersebar luas berkaitan dengan penyelarasan dan kenaikan elaun COLA, Perumahan, ITKA , Subsidi Bahan Mentah (SBM) telah dinafikan kebenarannya oleh Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal melalui akaun Facebook beliau.






Mesej WhatsApp yang tersebar luas

Pelarasan 3 elaun bagi 1.1 juta pejawat awam bagi tahun 2014 – Selaras dengan pengumuman MAPPA Bil.1/2012
Lebih 1.1 juta penjawat awam yang berada di skim perkhidmatan awam akan menerima pelarasan kenaikan 3 elaun yang ditambah baik di bawah Rancangan Transformasi Perkhidmatan Awam 2014 akan diumumkan pada 15 November 2013 ini. 
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata, sudah sampai masanya 3 elaun utama diberikan kadar semasa sesuai dengan peningkatan kos sara hidup di Malaysia.Walaubagaimanapun, elaun kritikal Khas bagi PDRM & ATM akan diperkenalkan dengan kadar RM1200 bagi semua Gred, dan itu tidak termasuk dalam 3 pelarasan elaun utama. 
Menurutnya perjumpaan bersama CUEPACS dan kementerian terlibat untuk memberi maklumat terperinci pelarasan kenaikan elaun penjawat awam itu akan diadakan bermula Januari 2014. 
Bercakap pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan CUEPACS mengenai pelarasan elaun itu di sini hari ini, Mohamad Zabidi berkata mereka yang berada di bandar dengan kadar elaun cola RM300 tidak terlibat dengan elaun perumahan yang akan diberikan kenaikan samarata iaitu RM600 dan bagi mereka yang berada di bandar akan menerima elaun kos tempat tinggal iaitu RM800, dan untuk kadar elaun COLA diselaraskan RM 500 samarata. 
Selain itu, kerajaan masih mengekalkan elaun ITKA, dan 1 elaun baru diperkenalkan iaitu elaun SBM (Subsidi Bahan Mentah) iaitu untuk Gred 11-16 RM250 , 17-41 RM 150. 
Kenaikan elaun ini tidak terlibat bagi anggota keselamatan PDRM, ATM dengan mengambil kira kenaikan elaun khas.

Harap maklum.

Sumber:
https://www.facebook.com/mohamadzabidi.zainal/posts/160199190857127
http://www.beritaterkini.my/kenaikan-elaun-naik-2014-penjawat-awam


Terima Kasih

2 comments:

  1. Selamat siang dan selamat berkenalan. Terima kasih atas kunjungan anda ke Blog Cikgu Hijau. Jumpa lagi!

    ReplyDelete