Siapakah Kanak-Kanak Bermasalah Pembelajaran?

Catatan Nota

Terdapat pelbagai definasi tentang masalah pembelajaran. 

Kepelbagaian ini wujud disebabkan oleh bidang ini kian berkembang, unik dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang menarik untuk dihalusi (Hardman, Drew & Egan, 2005).

Ringkasnya, kanak-kanak bermasalah pembelajaran merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira disebabkan oleh sistem saraf terutama otak yang tidak berfungsi.

Masalah ini tidak mempunyai kaitan dengan kanak-kanak yang menghadapi masalah kesukaran belajar akibat masalah pendengaran, masalah motor, kerencatan, masalah penglihatan, masalah emosi, masalah persekitaran, masalah budaya mahu pun masalah ekonomi.

Kementerian Pelajaran malaysia mentakrifkan kanak-kanak bermasalah pembelajaran sebagai kanak-kanak yang gagal di sekolah, iaitu mereka yang tidak dapat mempelajari subjek yang dipelajari dengan mudah oleh kanak-kanak sebaya pada sesuatu peringkat persekolahan.

Sebelum ini istilah 'lembam' diguna pakai namun istilah ini digantikan dengan istilah kanak-kanak bermasalah pembelajaran untuk kebaikan perkembangan psikologi anak. Apabila dikaitkan dengan ujian IQ (Kecerdasan), kanak-kanak bermasalah pembelajaran mempunyai IQ 80-90 (Kirk, 1972).

Selepas tahun 1980-an, istilah masalah pembelajaran mula digunakan bagi menggantikan istilah cacat akal. Ia mula diperkenalkan melalui Laporan Warnock, 1978 bagi merujuk kepada murid-murid berkeperluan khas. Murid-murid bermasalah pembelajaran memerlukan metodologi pengajaran yang menggalakkan mereka berinteraksi dan ini bergantung kepada keupayaan guru bagi mengenalpasti cara murid itu bertingkahlaku (Nind & Hewett, 1998).



Terima Kasih

1 comment:

  1. assalamualaikom cikgu hijau,,macam mane ea pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk kanak-kanak disleksia ini ea..?

    ReplyDelete