Portal PPI - RPI | Rancangan Pendidikan Individu & Pelan Pendidikan Individu

Jom buat RPI! Kalau bahan bantu mengajar banyak dan cantik...tapi perancangannya dan diagnosis tidak tepat, intervensi tidak akan berkesan.
 

Maklumat tentang Portal PPI - RPI ini saya perolehi di Facebook Guru Pemulihan Khas Group dan PPI - RPI Group untuk dikongsikan di sini dan juga sebagai rujukan untuk diri saya sendiri.

Portal RPI ini adalah inovasi dan pembestarian dlm pendidikan khas dan pemulihan. Sebanyak 88 buah sekolah bestari telah lama menggunakan RPH online di seluruh negara. 


Bagaimana cara nak login?

Login ID: Kod Sekolah (Huruf besar)
Password: 123 (boleh ditukar selepas login)


Saya dah login, step seterusnya apa perlu buat, tiada user guideline ker??

Ada manual pada Fungsi Khas dalam Portal. 


Apa yang perlu saya buat? Secara ringkas....
  • Bagi guru pemulihan, cuma isi PPI1 hingga PPI 4. 
  • Isi PPI 1 hingga PPI 4 bg guru pemulihan dan sila klik bulat kecil berhuruf i utk info. 
  • PPI 3 adalah utk melaporkan kekuatan dan kelemahan murid dlm subjek BM/Matematik.
  • PPI 4 adalah utk menulis Matlamat.
  • Seterusnya di bawah Matlamat adalah pemulisan objektif pembelajaran.
  • Apa yg dikey in pd PPI4 secara automatik akan menjadi RPT. 
  • Dari sini Cikgu sudah boleh klik PII utk mengedit RPT dgn mengelompokkan murid mengikut tahap keupayaan.
  • Hasilnya nanti, RPH cikgu akan mengikut kumpulan murid yg telah dibentuk mengikut tahap keupayaan.   
  • Sekiranya murid cikgu adalah murid LINUS tegar, maka dgn mengisi Portal RPI ini akan memudahkan proses seterusnya utk disahkan oleh pengamal perubatan. Segala rekod dan maklumat pencapaian telah ada, hanya menunggu utk dicetak sahaja. 

RPH ni boleh di print out ker then tampal dalam buku rancangan mengajar??

Ianya boleh diprint dan ditampalkan dalam buku rekod atau letakkan dalam fail kerana ianya tidak menyalahi SPI Bil.3/1999 berkenaan buku Rekod Pengajaran dan Pembelajaran . Sila rujuk pekeliling ini di bahagian depan buku rekod cikgu.


Wajibkah buat benda ni...sudah ada surat pekeliling???

(Ini bukan jawapan saya tetapi jawapan yang saya peroleh daripada https://www.facebook.com/suraya.zathu).

Memang benar , belum ada siaran tentang penggunaan RPI kepada guru pemulihan di seluruh negara. Saya kongsi portal ini untuk makluman guru-guru pemulihan sebagai salah satu alternatif untuk membantu guru-guru dalam menyediakan perancangan intervensi yang lebih tepat bagi murid-murid pemulihan/LINUS/LINUS TEGAR.

Saya sering mengikuti post-post dalam FB oleh guru-guru pemulihan di seluruh negara. Antara lain yang saya dapati guru-guru pemulihan seolah-olah tercari-cari bentuk RPT untuk pemulihan/LINUS/LINUS TEGAR.

Pada pandangan saya setiap murid keperluannya berbeza, sudah semestinya RPT mereka tidak sama. Keadaan yang diperlihatkan seolah-olah 1 RPT yang sama boleh memenuhi keperluan mengatasi masalah penguasaan Literasi dan Numerasi untuk semua murid tersebut.

Oleh itu, Portal RPI dicadangkan untuk membantu guru-guru dalam mengatasi masalah yg tersebut di atas. Dalam Portal ini memerlukan guru mengenalpasti kawasan kelemahan dan kekuatan murid melalui ujian Diagnostik. Bertolak dari kawasan kelemahan murid, perancangan intervensi akan dibuat. Matlamat akan ditentukan seterusnya penyediaan objektif pembelajaran murid dibina secara berperingkat dari aras mudah ke aras yang lebih sukar.

Izinkan saya berkongsi pengalaman, kaedah mengajar murid pemulihan/Linus/Linus Tegar tiada bezanya dengan mengajar murid-murid berkeperluan khas. Yang bezanya , guru pemulihan mengajar murid-murid normal yang tiada masalah kecacatan yang disebabkan oleh faktor biologi dan mengajar subjek BM dan Matematik. Manakala guru pendidikan khas mengajar pelbagai subjek di kelas pendidikan khas.

Murid-murid yang ditempatkan di Program Pendidikan Khas atau di Kelas Pemulihan/Linus/Linus Tegar adalah golongan murid yang telah dikenalpasti mempunyai halangan-halangan tertentu dalam pembelajaran. Sudah sewajarnya, cara mereka diintervensi adalah tidak sama dengan yang dilaksanakan di aliran perdana kerana mereka memerlukan khidmat pakar guru-guru pendidikan khas/pemulihan. Keadaan ini kita boleh samakan dengan rawatan di hospital. Pesakit yang teruk ditempatkan di wad ICU/CCU. Pemerhatian dan rawatan adalah lebih rapi supaya pesakit dapat disembuhkan.

Oleh itu, RPI sangat diperlukan untuk kedua-dua kategori ini. Malah RPI juga sangat sesuai untuk murid pntar cerdas. Dengan kemudahan yang telah disediakan, saya menganjurkan supaya para guru pemulihan masuk ke portal dan cuba menerokanya kerana ia akan membantu guru utk menghasilkan RPT dan Rancangan Harian dengan lebih berkesan lagi.

Maklumat murid yang sedia ada memang murid pendidikan khas . Para guru boleh tambah maklumat murid dengan menggunakan button yang sdia ada dalam Portal. Guru Pemuliahan hanya perlu mengisi PPI 1 hingga PPI 4 sahaja. sila gunakan kod sekolah yang ditaip rapat dan berhuruf besar sebagai User ID. Manakala passwordnya 123. Sila maklum kepada saya, sekiranya ada menghadapi masalah untuk masuk ke portal ini.

Tidak salah untuk mencuba.


Terima Kasih

2 comments:

  1. Tahniah kepada Cikgu Hijau. Saya baru terjumpa blog ini dan membacanya. Syabas dan teruskan kecemerlangan cikgu dalam mengongsikan perkara-perkara yang bermanfaat untuk semua. (y)

    ReplyDelete