[DOWNLOAD] Buku Panduan Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Melayu Pemulihan Khas 2012

Buku Panduan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Program Pemulihan Khas ini telah diterbitkan oleh Unit Pemulihan Khas, Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia buat julung kalinya pada tahun 2012 untuk kegunaan guru-guru Pemulihan Khas.

Buku ini sebenarnya boleh diolah menjadi Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT) Bahasa Melayu Pemulihan Khas kerana ia mengandungi objektif PdP, aktiviti yang boleh dijalankan semasa PdP dan senarai bahan yang digunakan.

Sebelum ini saya ada menulis tentang RPT BM Pemulihan Khas dan telah berkongsi soft copy RPT tersebut dengan guru-guru lain. Namun saya dapati apabila ia dibandingkan dengan Buku Panduan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Program Pemulihan Khas 2012, RPT yang saya kongsikan itu tidak lengkap kerana tidak mempunyai objektif PdP. Malah Buku Panduan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Program Pemulihan Khas 2012 adalah lebih tepat dan terkini kerana terdapat tambahan kemahiran prabacaan dan pratulisan. PdP juga dimulakan dengan pengenalan kepada huruf-huruf vokal.

Kemaskini: Program Pemulihan Khas sebenarnya tidak mempunyai RPT yang khusus, namun saya menyediakan RPT untuk memudahkan saya menyelaras PdP kelas Pemulihan Khas dengan takwim tahunan sekolah.


 

No comments:

Post a Comment