Modul Praktis Cepat Membaca (PraCeM) Vokal A Dikemaskini April 2022

Salam PRU-15.

Modul Praktis Cepat Membaca (PraCeM) merupakan bahan PdP yang saya gunakan sepenuhnya sewaktu PdPR dilaksanakan pada tahun 2020 dan 2021. Ia merupakan 16 siri video pembelajaran dan latihan secara online Liveworksheets bagi kemahiran membaca bagi kemahiran 1 hingga 5 dalam kemahiran Bahasa Melayu Pemulihan Khas. 


Kaedah pengajaran yang digunakan adalah kaedah Kawalan Vokal Berstruktur (KVB). Kaedah ini dimulakan dengan murid belajar mengenal SATU huruf vokal sahaja terlebih dahulu, kemudian murid akan mengeja dan membunyikan suku kata, kemahiran mengeja diperlukan supaya murid dapat mengenal dan mengecam huruf-huruf yang dipelajari. Seterusnya murid akan membaca perkataan tanpa lagi perlu mengeja. Kemudian, sebagai aktiviti pengayaan dan pengukuhan, murid akan membaca rangkai kata dan ayat dalam petikan yang mudah. 

Modul PraCeM Vokal A yang dikongsikan ini adalah modul susulan selepas PdP berasaskan 16 video Praktis Cepat Membaca (PraCeM)  bersesuaian dengan pelaksanaan PdP secara bersemuka pada tahun 2022. Trial and error akan sentiasa berlaku dalam proses membina bahan bantu belajar yang berkesan untuk diaplikasi kepada murid khususnya murid pemulihan yang memerlukan lebih banyak bimbingan secara individu.

Muat Turun / Download Modul Format PDF





























No comments:

Post a Comment