[DOWNLOAD] Kemahiran Asas 3M [Membaca, Menulis dan Mengira] Berserta Contoh Perkataan, Ayat dan Petikan

Salam para pembaca semua.

Mungkin ada dalam kalangan guru arus perdana atau pun ibu bapa yang ingin mengetahui apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan kemahiran asas 3M. Saya sebagai guru PEMULIHAN KHAS berasa terpanggil untuk berkongsi apa yang dimaksudkan dengan kemahiran asas 3M. 

Kemahiran asas 3M sangat penting dikuasai oleh murid kerana ia akan memudahkan proses pembelajaran murid seterusnya memudahkan murid menguasai kemahiran dan cabang ilmu yang lain yang lebih mencabar.

Mana-mana murid yang belum menguasai kemahiran ini akan mengikuti program khas di sekolah iaitu PROGRAM PEMULIHAN KHAS di sekolah masing-masing.

Program Pemulihan Khas merupakan program khas KPM yang telah dilaksanakan semenjak tahun 1960-an lagi bagi membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu belum menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M).

Seorang Guru Pemulihan Khas dipertanggungjawabkan di setiap sekolah bagi membantu dan membimbing murid-murid ini menguasai kemahiran asas 3M seterusnya membantu murid mencapai potensi diri masing-masing agar dapat bersaing dengan rakan-rakan yang lain di arus perdana.

Kemahiran asas 3M di dalam program Pemulihan Khas melibatkan 2 subjek di sekolah iaitu BAHASA MELAYU dan MATEMATIK.

Murid-murid akan mengikuti program Pemulihan Khas mengikut jadual waktu subjek Bahasa Melayu dan Matematik sekolah masing-masing.


KEMAHIRAN ASAS MEMBACA DAN MENULIS (2M) BAHASA MELAYU

Murid-murid dikatakan telah menguasai kemahiran asas membaca dan menulis (2M) sekiranya telah menguasai 32 kemahiran yang berikut: 



Nota kaki
K = konsonan (huruf konsonan), V = vokal (huruf vokal)


KEMAHIRAN ASAS MENGIRA (MATEMATIK)

Murid-murid dikatakan telah menguasai kemahiran asas Matematik sekiranya telah menguasai 9 kemahiran asas seperti yang berikut: 


MUAT TURUN PDF

1. Senarai kemahiran asas Bahasa Melayu: https://rb.gy/wsynfj

2. Senarai kemahiran asas Matematik: https://rb.gy/rouztx


Sumber: BPK, KPM

No comments:

Post a Comment